Van alles over wol… vervolg

Halverwege september 2015 heb ik wol gewassen met behulp van regenwater en bacteriën. Ik had verschillende berichten erover gelezen op internet en dacht er al een hele tijd over om dit uit te proberen. Ik besloot de daad bij het woord te voegen en de wol in emmers te doen. De emmers waren gedeeltelijk gevuld met kraanwater en met regenwater. Eigenlijk was het ietwat laat in het jaar om dit nog te doen, want deze manier van wol wassen werkt alleen bij een temperatuur van boven de 10 graden Celsius. De weergoden waren me echter gunstig gezind; het weer was uitermate aangenaam en verre van koud. Gevalletje “meer geluk dan wijsheid”… ;-). Ik heb de wol regelmatig doorgeroerd, zodat de gassen eruit konden en zuurstof er weer in. De emmers heb ik een paar weken laten staan, om er zeker van te zijn dat het proces voldoende tijd had gehad en de wol echt schoon zou zijn. Ik had namelijk een paar Shetland vachten gebruikt voor dit experiment en dat is fijne wol met relatief veel lanoline.

Een week of twee geleden had ik tijd om de wol uit te wassen. De geur was verre van fris, soort van moeraslucht. De witte wol ruikt na ettelijke wasbaden met Biotex en wolwasmiddel, nog een tikkeltje vreemd. De zwarte wol, ruikt helemaal fris. Ik ben aangenaam verrast, want niet alleen is de lanoline eruit, de wol is ook prachtig gebleven van kwaliteit. Helaas heb ik door tijdgebrek niet alle wol kunnen uitwassen, maar ik hoop de komende week de laatste twee vachten ook te kunnen spoelen en dan weer eens een spindagje in te lassen.

Een ding is zeker, in de zomer ga ik dit proces zeker herhalen!

Two weeks ago, I decided that it was time to finally rinse the Shetland fleeces from my washing experiment in September 2015. It took a couple of baths and some soap, to get rid of the smell, but it was defenitely worth the try! The wool is free of lanoline, soft and shiny. The light wool still smels a bit funny, but I hope that it will wear off with time. The black/dark brown wool smells lovely! I have already started combing the wool. There are still two buckets left to do. I hope to wash those fleeces in the upcoming week and implementing a spin day for myself. This summer, I will defenitely repeat this washing method. It will be a lot quicker though, the temperatures being much higher.

IMG_9811

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Van alles over wol en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Van alles over wol… vervolg

  1. Saskia zegt:

    Maar als je de wol weer wast met biotex en een wolwasmiddel wat voegt de biowas dan toe? Als je de vuile wol meteen met biotex en een wolwasmiddel wast is de wol toch ook schoon?

    Like

  2. Hannie zegt:

    Ik hoef niet zo vaak wol te wassen, maar ik ga het zeker komende zomer eens zo proberen, ook inderdaad om water te besparen. Ik zit wel te denken om dan steeds een pot vuil water te bewaren, als begin van de bio-cultuur voor bij de volgende wasbeurt. Soort Yoghurtplantje, maar dan anders.

    Like

Geef een reactie

